Робота педагогічного колективу з батьками

Тільки разом з батьками,
спільними зусиллями,
вчителі можуть дати дітям
велике людське щастя.
В. Сухомлинський

Сучасний стан українського суспільства, процеси які відбуваються в політиці, економіці та духовному житті, спонукають по-новому розглянути проблеми взаємодії сім’ї та ліцею. Адже їх активна співпраця є запорукою успіху у навчанні і вихованні дитини. Вони є партнерами і разом працюють над формуванням особистості, бо ж виховання учня в ліцеї і та сім’ї – щоденний нерозривний зв’язок. Використовуючи педагогічні технології та маючи великий власний досвід навчання та виховання, педагогічний колектив нашого закладу тісно співпрацює з батьками для створення найсприятливіших умов для самореалізації та розвитку ліцеїстів. У ліцеї існує ціла система роботи з батьками.
Оскільки виховний вплив сім’ї, родинне спілкування, співпраця з ліцеєм нині надзвичайно актуальні, то нашою першою функцією є: ознайомлення батьків із змістом і методикою навчально-виховного процесу, що організовує ліцей, визначення мети і завдань виховання, добору його змісту й організаційних форм у сімейному вихованні й у навчально-виховному процесі закладу.
Друга функція – психолого-педагогічна освіта батьків .
Третя – залучення батьків до спільної з дітьми діяльності: участь у всіх формах позаурочної роботи, у підготовці загальноліцейних традиційних свят, профорієнтаційній роботі, у роботі ради ліцею.
Четверта функція – коректування процесу виховання в родинах окремих учнів, зокрема, обдарованих дітей та дітей соціально вразливих категорій.
П’ята функція – взаємодія батьків із громадськими організаціями, батьківськими комітетами ліцею і класу.
І все це ми намагаємося здійснювати через різні форми взаємодії педагогів та батьків, а саме:

  • батьківські збори ;
  • батьківський лекторій;
  • тематичні зустрічі з обміну досвідом виховання дітей ;
  • диспути, дискусії, тренінги.
    Перед нами, вчителями об’єктом уваги є не сама родина, а сімейне виховання.
    Тож, як зробити батьків своїми однодумцями? Тут ми вивчаємо сімейну атмосферу, що оточує учня, його стосунки із членами родини, психолого-педагогічну освіту батьків через систему консультацій, бесід, організації спільного проведення часу дітей і батьків, захист інтересів і прав дитини, залученням батьків до організації і проведення ліцейних виховних заходів, поширення досвіду роботи з батьками. У своїй діяльності використовуємо такі методи вивчення сім’ї: спостереження, бесіди, анкетування, діагностика, ділові ігри, аналіз дитячої творчості, присвяченої темі сім’ї.
    Головним нашим завданням у роботі з сім’єю є: пропагування педагогічних знань з метою підвищення педагогічної грамотності батьків, організація заходів, спрямованих на оволодіння батьками системою умінь необхідних для організації діяльності дитини вдома і взаємозв’язку «педагоги-батьки».

Турботу школи про виховання дітей в сім’ї реалізуємо через педагогічну освіту батьків, залучаючи їх до виховної роботи з учнями у ліцеї. Передусім педагоги мають можливість впливати на батьків через їхніх дітей, які навчаються в ліцеї.
Реальні зв’язки з сім’єю забезпечує класний керівник через щоденники учнів. Свою діяльність він організовує через класний батьківський комітет, батьківські збори, а також через вчителів, які працюють в даному класі. Впродовж навчального року знайомить батьків з Законами України « Про освіту»,« Про загальну середню освіту», Державним стандартом освіти; Національною доктриною розвитку освіти; Положенням про загальноосвітній заклад; Сімейним кодексом; Інструкцією з обліку дітей шкільного віку; Статутом ліцею; документами про закінчення навчального року, проведенням державної підсумкової атестації та іншими.
Батьківський комітет
Переконані, що велику роль у співпраці батьків, учнів і класних керівників відіграє батьківський комітет. Саме у нашому ліцеї добре організований комітет батьків, який активно допомагає в організації як навчально-виховного процесу, так і позакласної роботи. Багато чого зроблено батьківським комітетом для розв’язання господарсько-побутових питань: поточних ремонтів класів, меблів, огорожі приміщень.
Батьківські збори
Традиційною формою роботи з батьками є класні батьківські збори. З досвіду роботи пересвідчились, що організовано й зацікавлено проходять збори, на яких батьки можуть бачити результати діяльності вихованців (кращі зошити, щоденники, вишивки, малюнки своїх дітей та ін.). Значний інтерес для батьків мають виступи художньої самодіяльності. Це своєрідні звіти педагогів перед батьками про результати виховної роботи з їхніми дітьми. При цьому надто важливо, щоб у підготовці виставок, у творчих звітах брали участь всі учні класу. Це, по-перше, активізує колективну творчу роботу безпосередньо учнів і, по-друге, викликає особливий інтерес батьків.
Батьківські збори проводимо два рази на семестр у визначений день і час.
Відвідування батьків вдома
Результативною є робота класних керівників щодо відвідування батьків вдома. Це сприяє налагодженню контактів із сім’єю, з’ясуванню її загальної та педагогічної культури, умов життя учня, консультуванню щодо єдиних вимог до дитини, обговоренню відхилень в її поведінці, вжиттю необхідних заходів щодо їх запобігання, залученню батьків до участі в роботі ліцею.
Намагаємося залучати батьків до загального виховного процесу, використовуючи їх творчі можливості у позакласній роботі з класними колективами та індивідуальній роботі з неблагополучними родинами.
Виховні заходи
Багато виховних заходів, відповідно до сучасних вимог, істотно урізноманітнюємо не тільки тематикою, а й самою формою проведення.
Важливим напрямком діяльності з формування життєвих навичок є залучення батьків до організації гурткової роботи, ліцейних та родинних свят.